RJK:n suunnitelma toiminnan turvallisesta järjestämisestä (päivitetty 10.1.2022)
Julkaistu: 24.11.2021 00.00

Pohjois-Pohjanmaan AVI ja Raahen Kaupunki ovat tehneet päätöksen avata harrastustilat käyttöön

Edelleen on kuitenkin huolehdittava erittäin tarkkaan tartuntojen leviämisen ehkäisemisestä ja terveysturvallisen toiminnan järjestämisestä. Näiden osalta noudatetaan seuraavia ohjeita:

1) Tärkein kaikista: Vain terveenä seuran tapahtumiin

• Pienetkin hengitystieinfektion oireet tarkoittavat poisjääntiä harjoituksista ja joukkuetoiminnasta ja myös muiden kontaktien välttämistä.
  • Jos perheessä on testillä varmistettu koronatartunta, myöskään rokotetut tautia sairastamattomat perheenjäsenet eivät osallistu seuran toimintaan.
  • Karanteeniajan päätyttyä voi palata toimintaan kahden oireettoman päivän jälkeen.

2) Maskien käyttö

• Raahen Jääkiekkoklubi velvoittaa käyttämään maskia kaikessa seuran järjestämässä toiminnassa (pelaajat, toimihenkilöt ja katsojat), myös pukukopissa.
  • Maskia ei tarvitse käyttää urheilusuorituksen aikana eikä pelaajapenkillä.
  • Noudatetaan Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin ja Raahen kaupungin ohjeistusta siitä, että maskeja käyttävät neljäsluokkalaiset ja sitä vanhemmat.

3) Huolehditaan hyvästä käsihygieniasta

• Aina hallille tultaessa pestään kädet saippualla (tai käsidesillä, jos saippuapesu ei ole mahdollista) usein, erityisesti vessakäynnin yhteydessä ja ruokailuja edeltävästi.
  • Vältetään koskettelemasta nenää, suuta tai kasvoja ja tarpeettomasti ovenkahvoja, kaiteita tai muita julkisten paikkojen pintoja.
  • Vältetään kättelyä, ylävitosia ja nyrkkitervehdyksiä (ilman hanskoja). Nyrkkitervehdys (”hokinyrkki”) hanskat kädessä on OK.

4) Yskitään ja aivastetaan oikein

• Suuntaaminen hihaan tai kertakäyttöiseen käsipyyhkeeseen, joka laitetaan käytön jälkeen suoraan roskiin.
  • Kädet pestään myös yskimisen/aivastamisen/niistämisen jälkeen.

5) Harjoitustapahtumat

• Pelaajat käyttävät pelaajaovea. Pelaajaoven saapumisaulassa ei saa oleskella muita henkilöitä.
  • Harjoitustapahtuman yhteydessä jäähallilla voi olla vain harjoituksen kannalta välttämättömät henkilöt. Vanhempia tai muuta yleisöä ei saa olla hallilla harjoitusten aikana.
  • Harjoitukseen saavutaan vasta sovittuna aikana ja poistutaan harjoituksen jälkeen ripeästi, turhaa oleskelua hallilla, ml. koppitiloissa vältetään.
  • Mahdollisuuksien mukaan peseytyminen jätetään kotiin, jotta pukukopissa vietettävä aika lyhenee.
  • Pukukopin tulee olla tyhjä 45 minuuttia harjoitustapahtuman päättymisen jälkeen.
  • Ovenkahvat, ovenpielet, hanat, wc-istuimen painikkeet ym.kosketeltavat pinnat desinfioidaan harjoitusten välissä.
  • Kiekkokoulu, U8, U9, U10 pukevat varusteet kotona ja vain luistimet puetaan hallilla joukkueen toimihenkilöiden tai tarvittaessa vanhempien avustuksella.
  • Pukukopeissa pidetään huolta turvaväleistä. Pyritään järjestämään pukukopit niin, että tilassa on tosiasiallinen mahdollisuus pitää turvavälit. Toivotaan hallimestarilta, että isommille joukkueille varataan kaksi vierekkäistä koppia käyttöön.
  • Jokainen huolehtii omista varusteistaan eikä muiden varusteisiin kosketa. Jokainen huolehtii itse myös oman juomapullonsa.
  • Yhteiskäytössä olevat oheistreenivälineet (painot, kuntopyörät jne.) ja varusteet (maalivahtien varusteet yms) desinfioidaan käytön jälkeen.

6) Ottelutapahtumat

• Vieras- ja kotijoukkueiden sekoittumista estetään pukukoppijärjestelyillä.
  • Esitetään hallimestarille toive, että vierasjoukkueille osoitetaan ensisijaisesti kopit 5 ja 6. Jos joukkueet joudutaan sijoittamaan samalle käytävälle, esitetään hallimestarille toive, että joukkueet on sijoitettu koppikäytävän ääripäihin.
  • Tällä hetkellä voimassa olevat kokoontumisrajoitukset tarkoittavat sitä, että ottelut saa pelata, mutta otteluihin ei saa tulla yleisöä.
  • Toimitsija-aitiossa vaaditaan kasvomaskin käyttöä.
  • Toimitsija-aitioon varataan käsidesiä toimitsijoita varten.
  • Toimitsija-aitiossa huomioidaan turvavälit aina, kun se on mahdollista.
  • Jäähyaitoihin varataan kertakäyttöisiä käsipyyhkeitä pelaajille hikipyyhkeiksi jäähyjen ajaksi. Kummassakin jäähyaitoissa tulee olla roskakori, johon pelaaja itse laittaa käsipyyhkeen käytön jälkeen. Jäähyaitioon varataan maskeja pelaajille pitkiä rangaistuksia varten. Jäähyvalvoja huolehtii, että pelaaja pukee maskin 5min tai pidemmillä jäähyillä ollessaan.
  • Ennen ottelua tai sen jälkeen ja mahdollisten seremonioiden yhteydessä ei suoriteta kättelyitä paljain käsin.
  • Ottelutapahtumissa musiikin äänen tasoa lasketaan siten, että huutaminen ei ole tarpeellista kentällä tai pukukopeissa.

Suunnitelmaa päivitetään tarvittaessa.

10.1.2022 Raahen Jääkiekkoklubi ry johtokunta